2000:77
av Britta Olinder
om kyrkans uppgift i skolan

KMot 2000:77

Församlingsnämnden har bl.a. till uppgift ”att främja … församlingens evangeliserande arbete och därvid dels ta till vara de kontaktytor kyrkan redan har, dels söka efter nya uttrycksformer och vägar för kyrkans budskap”. Hur sker detta i förhållande till skolan?

Samtidigt redovisas att SKR:s handläggartjänst för skol- och högskolearbetet har dragits in. Församlingsnämnden har inrättat en arbetsgrupp för skolfrågor och två nätverk har bildats vid Skolkyrkoforum. Man påpekar att kyrkoordningen markerar att barn har en särställning i Svenska kyrkan och därför behöver särskilt uppmärksammas genom en kurs i religionspedagogik med inriktning på barn och unga.

Med vad som behövs är en revolution i församlingarnas förhållande till skolarbetet! i Mitt i församlingens nya bok om Kyrkans uppgift i skolan skriver ärkebiskopen att ”skolan är Sveriges viktigaste arbetsplats” där barn och ungdomar upplever de allra viktigaste åren i sina liv. Eftersom det under senaste åren skett en öppning i skolan, är det nu bara för kyrkan att lägga om sina prioriteringar. ”För om ungdomarna ligger högt i prioritering så måste skolan också göra det.” Inte minst gäller det att satsa på mellanstadiet.

Med hänvisning till vad som i KsSkr 2000:2 bilaga 9 skrivs om skolarbetet yrkar jag

att alla nödvändiga omprioriteringar görs för att skolan verkligen skall komma i centrum för församlingsarbetet.

Göteborg den 2 maj 2000

Britta Olinder